محیط زیست
اشتراک گذاری خبر:
1402/11/9

«آی‌بی‌ام» و «ناسا» یک مدل هوش مصنوعی برای علوم زمین ابداع کردند

شرکت‌های «آی بی ام» و «ناسا» با همکاری یکدیگر یک مدل نوآورانه هوش مصنوعی موسوم به «جی پی تی» برای علوم زمین ابداع کردند.
این مدل که بر اساس فناوری مدل پایه‌ای «آی بی ام» ساخته شده، به طور خاص برای آنالیز داده های علوم زمین طراحی شده است.
سازمان فضایی «ناسا» برآورد کرده است که تنها در سال ۲۰۲۴ میلادی در حدود یک چهارم میلیون ترابایت داده تولید خواهد کرد. به این منظور که دانشمندان آب و هوایی و جامعه پژوهشی بتواند بطور موثری در این داده‌های خام ماهواره‌ای کاوش کنند، این مدل جدید هوش مصنوعی طراحی شده است.
«جی پی تی» علوم زمین مقادیر عظیمی از داده‌ها شامل عکس‌های ماهواره‌ای، داده‌های آب و هوایی و داده‌های هواشناسی را پردازش و آنالیز خواهد کرد. این مدل بینادین به عنوان پایه و اساسی برای کلاس جدیدی از هوش مصنوعی علوم آب و هوایی و زمین عمل خواهد کرد که می‌تواند جنگل‌زدایی را ردیابی کرده و محصولات کشاورزی را پیش بینی کند و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای را تحلیل و ارزیابی کند. محققان از این طریق بینش‌های ارزشمندی درباره آب و هوای زمین، الگوهای هواشناسی و منابع طبیعی به دست خواهند آورد.
 این مشارکت بین آی‌بی‌ام و ناسا دانش و تجربه‌هایی را در حوزه‌های هوش مصنوعی و تحقیقات فضایی گرد هم می‌آورد و این منجر به یک هم‌افزایی قدرتمند می‌شود که می‌تواند شناخت انسان از سیاره زمین را متحول سازد. به گفته ی ایرنا ، محققان از طریق ترکیب داده‌های مشاهداتی سازمان فضایی ناسا از سیاره زمین با فناوری پیشرفته‌ هوش مصنوعی شرکت آی بی ام، قادر خواهند بود داده‌های پیچیده را بطور آنی تحلیل کنند و الگوها و روندهای پنهان را آشکار کنند.
مدل موسوم به «جی پی تی» علوم زمین علاوه بر کاربردهای علمی همچنین بطور بالقوه می‌تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان محیط زیستی می‌توانند این مدل هوش مصنوعی را برای پیش بینی تاثیرات تغییرات اقلیمی، ارتقای ظرفیت‌های پاسخ به فجایع طبیعی و تدوین طرح‌های بلندمدت مدیریت و محافظت از زمین به کار گیرند.
این مدل همچنین می‌تواند به نظارت و شناسایی زودهنگام مسائل اکولوژیک مانند آتش‌سوزی‌های طبیعی، جنگل‌زدایی و افول صخره‌های مرجانی یاری برساند. سازمان های دولتی هم می‌توانند از این مدل هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر در خصوص اختصاص منابع و مقررات زیست محیطی استفاده کنند.
کد خبر 215021109.480
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیناساعلوم زمین
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر