محیط زیست
اشتراک گذاری خبر:
1402/9/14

اندازه‌گیری گاز گلخانه‌ای در تولید تصاویر توسط هوش مصنوعی

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون امریکا با انجام تحقیقاتی با همکاری محققان شرکت «هاگینگ فیس» دریافتند تولید تصویر توسط ابزارهای هوش مصنوعی معادل یک بار شارژ تلفن هوشمند، ردپای کربنی ایجاد می‌کند. به عبارتی دیگر هر تصویر ساخته شده توسط پلتفرم‌های هوش مصنوعی، به اندازه شارژ یک تلفن همراه گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.
 به بیانی دیگر هر تصویر ساخته شده توسط پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند میدجرنی یا دال-ئی، خواه تصویر واقعی یک انسان باشد یا طرحی انتزاعی از یک منظره، به اندازه شارژ یک تلفن همراه گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. این در حالی است که ردپای کربنی فعالیت با ابزارهای متنی هوش مصنوعی مانند گفتگو با چت‌بات‌ها یا نوشتن یک مقاله به کمک آن‌ها معادل شارژ ۱۶ درصد ظرفیت باتری یک تلفن هوشمند معمول است.
مطالعه مورد اشاره همچنین به بررسی ۱۳ فعالیت مختلف توسط برنامه‌های یادگیری ماشین پرداخته است. محققان در این بررسی‌ها میزان دی‌اکسید کربن تولید شده توسط هر یک از این فعالیت‌ها را در هر ۱۰۰۰ گرم اندازه‌گیری کردند.
به منظور رسیدن به نتایج عادلانه در این پژوهش، ۸۸ مدل زبانی مختلف با استفاده از ۳۰ مجموعه داده یکسان توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این بررسی‌ها نشان داد از میان تمام دستورهای مورد اشاره، بیشترین مصرف انرژی مربوط به درخواست تولید محتوای جدید به ابزارهای هوش مصنوعی بوده است. تولید متن، خلاصه‌سازی متن، شرح یک تصویر و یا تولید تصویر همگی به عنوان دستورهایی شناخته شده‌اند که نیاز به مصرف انرژی بیشتری برای پردازش دارند.
به گفته ی سیتنا پرس ، از این میان تولید تصویر در بالاترین جایگاه مصرف انرژی قرار دارد و دسته‌بندی متن نیز کمترین میزان انرژی لازم را به خود اختصاص داده است.
پژوهشگران به دنبال این بررسی از متخصصان یادگیری ماشین خواسته‌اند تا در مورد ماهیت مدل‌های هوش مصنوعی خود شفافیت به خرج دهند تا درک بهتری از تاثیر آن بر محیط زیست داشته باشند.
ممکن است مصرف انرژی معادل یک بار شارژ تلفن همراه برای تولید تصاویر هوش مصنوعی چندان ترسناک به نظر نرسد اما با در نظر گرفتن محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌چی‌تی شرکت اوپن ای‌آی که روزانه بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال دارد، حجم گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده از این طریق می‌تواند به سرعت به سطح نگران‌کننده‌ای برسد.
کد خبر 215020914.556

 
مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیهوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیگازهای گلخانه ای
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر