محیط زیست
اشتراک گذاری خبر:
1402/5/31

هوش‌ مصنوعی وقوع سیل را زودتر از موعد پیش‌ بینی می‌کند

سیستم پیش‌بینی سیل هوش مصنوعی گوگل اکنون می‌تواند سیل را چهار روز قبل در مناطقی مانند آمریکای جنوبی و آفریقا و همچنین مناطق غنی از داده مانند اروپا و ایالات متحده پیش‌بینی کند.
یکی از بزرگترین چالش‌ها در پیش‌بینی سیل، نبود اندازه‌گیری دقیق برای جریان آب در بیشتر آبراه‌های جهان است.
در سال 2018، گوگل یک سیستم پیش‌بینی سیل مبتنی بر هوش مصنوعی را برای هند و بنگلادش، دو کشور مستعد سیل در جهان، معرفی کرد. بعداً تعداد کشورهای موجود را گسترش داد و وب سایتی به نام Flood Hub راه اندازی کرد. این سیستم قدرت پیش‌بینی بالایی برای معدود کشورهای تحت پوشش داشت و به مردم ساکن آنجا در مورد سیل‌های احتمالی هشدار داد.
اکنون Gray Nearing در گوگل و همکارانش سیستم پیش‌بینی هوش مصنوعی خود را بر روی داده‌های کشورهای بیشتری در سراسر جهان آزمایش کرده‌اند.
برای توسعه مدل هوش مصنوعی، نیرینگ و همکارانش داده‌های جریان در دسترس عموم را که توسط سازمان جهانی هواشناسی جمع‌آوری شده بود، و همچنین پیش‌بینی‌های آب‌وهوای زمینی و ماهواره‌ای را از یک سال قبل به آن تغذیه کردند. این مدل رابطه بین این متغیرها و سطح آب از توده های واقعی آب را بررسی کرد. سپس می تواند از این برای پیش بینی رویدادهای آینده در صورت داده شدن داده های جدید استفاده کند.
نیرینگ می‌گوید: «یکی از محدودیت‌های مدل‌های هیدرولوژی سنتی این است که واقعاً در مکان‌هایی که به خوبی کالیبره شده‌اند، دقیق هستند.»
گوگل برای غلبه بر این مانع، از تکنیک یادگیری ماشین به نام یادگیری انتقالی استفاده کرد. این رویکرد به مدل هوش مصنوعی اجازه داد تا از دانش خود در مناطق غنی از داده برای پیش بینی در مناطق کم داده استفاده کند. سیستم هوش مصنوعی با انتقال الگوها و اطلاعات آموخته‌شده، می‌تواند شکاف اطلاعاتی را پر کند و سیل‌ها را در مناطقی که قبلا پشتیبانی نشده بودند، به‌طور دقیق پیش‌بینی کند.
 توانایی پیش‌بینی سیل‌ها تا 4 روز قبل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر آمادگی برای مقابله با بلایا داشته باشد. با این وجود جوامع  برای مقابله با سیل آماده تر خواهند بود و زمان برای تخلیه شهرها وجود دارد. این قابلیت پیش‌بینی پیشرفته پتانسیل نجات جان انسان‌ها و حفاظت از زیرساخت‌ها را در مناطق آسیب‌پذیر دارد.
این سیستم از اکتبر 2022 عملیاتی شده و هشدارهای سیل را در 80 کشور ارسال می کند.
کد خبر 215020531.645

 
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیپیش بینی سیل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر