فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری خبر:
1402/11/25

ChatGPT حالا «حافظه» دارد و اطلاعات شما را به‌خاطر می‌سپارد

جدیدترین نسخه‌ی ChatGPT به‌لطف حافظه‌اش می‌تواند اطلاعات شما را به‌خاطر بسپارد تا حس‌و‌حال شخصی‌تری داشته باشد.
چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT عملکرد تحسین‌برانگیزی دارن؛ اما غالبا نمی‌توانند سلایق کاربر را به‌خاطر بسپارند و همین موضوع شما را مجبور می‌کند تا چیز مشخصی را بارهاوبارها به آن‌ها بگویید. OpenAI در نسخه‌ی جدید ChatGPT به‌دنبال رفع این مشکل است.
سرشناس‌ترین شرکت حوزه‌ی هوش مصنوعی در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید چت‌جی‌پی‌تی را به «حافظه» مجهز کرده است تا این چت‌بات بتواند اطلاعات مربوط‌ به شما و مکالماتتان را در گذر زمان به‌خاطر بسپارد.
حافظه‌ی ChatGPT به دو شیوه کار می‌کند. در حالت اول، می‌توانید به ChatGPT بگویید که نکته‌ای خاص را درباره‌ی شما به‌خاطر بسپارد؛ مثلاً اینکه همیشه با جاوااسکریپت کد می‌نویسید و اسم رئیس شرکت شما مسعود است یا فرزندتان به بادام‌زمینی آلرژی دارد.
در حالت دوم، ChatGPT می‌تواند با گذشت زمان خودش اطلاعات را به‌خاطر بسپارد. در‌واقع، هر زمان که از ChatGPT سوال کنید، این چت‌بات اطلاعاتی را درباره‌ی شما ذخیره می‌کند. در هر دو حالت، هدف اصلی این است ChatGPT برای هر کاربر شخصی‌تر به‌نظر برسد و عملکرد هوشمندانه‌تری از خود نشان دهد.
OpenAI در ماه‌های اخیر فروشگاهی اختصاصی به‌راه انداخته است تا بتوانید نسخه‌های سفارشی ChatGPT موسوم به GPT را بسازید و در‌دسترس بقیه قرار دهید. به‌گفته‌ی این شرکت، حتی GPT‌های سفارشی نیز به حافظه مجهز می‌شوند.
شرکت سم آلتمن نمونه‌ای از کاربرد حافظه را برای جی‌پی‌تیِ Books ارائه داده است. هر زمانی‌که حافظه را فعال کنید، Books به‌طور خودکار یاد می‌گیرد که چه کتاب‌هایی خوانده‌اید و از کدام ژانرها بیشتر خوشتان می‌آید. حافظه‌ی هوش مصنوعی OpenAI در بسیاری دیگر از GPT‌ها کاربرد پیدا خواهد کرد.
حافظه قابلیتی است که کاربران ChatGPT از مدت‌ها پیش به آن احساس نیاز می‌کردند؛ اما هم‌زمان ممکن است حاشیه‌ساز شود. استراتژی OpenAI درزمینه‌ی قابلیت جدید ChatGPT، تا حد زیادی ما را یاد سایر شرکت‌هایی می‌اندازد که اطلاعات کاربران را از اینترنت جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها نحوه‌ی استفاده‌ی شما از سرویس‌ها را بررسی می‌کنند و اطلاعاتی را درباره‌ی شما یاد می‌گیرند و به‌مرورزمان پروفایلی اختصاصی برای‌تان می‌سازند.
به گفته ی زومیت ، رویکرد جدید OpenAI ممکن است باعث ناراحتی بسیاری از کاربران شود؛ چون آن‌ها نگران‌اند که OpenAI از سؤالات و اطلاعات شخصی برای تغذیه‌ی مدل هوش مصنوعی استفاده کند و باعث شخصی‌سازی بیش‌از‌حد ChatGPT شود. در‌واقع، ایده‌ی شناخته‌شدن کاربر به‌وسیله‌ی ChatGPT، در آنِ واحد هیجان‌انگیز و ترسناک به‌نظر می‌رسد.
OpenAI می‌گوید که کاربران کنترل کاملی بر حافظه‌ی ChatGPT خواهند داشت. این سیستم به‌گونه‌ای تعلیم دیده است که اطلاعات حساسی مانند جزئیات مربوط‌ به سلامتی کاربر را ذخیره نکند. در هر زمان که بخواهید، می‌توانید از ChatGPT بپرسید که چه اطلاعاتی درباره‌ی شما می‌داند و سپس به آن بگویید که بخشی از اطلاعات یا همه‌ی آن‌ها را پاک کند.
OpenAI افزون‌بر حافظه، قابلیت دیگری به نام Temporary Chat را برای ChatGPT معرفی کرده است که در نقش حالت ناشناس مرورگرها عمل می‌کند. در این حالت، می‌توانید از ChatGPT هر سؤالی را بکنید، بدون اینکه آن سؤال باعث اثرگذاری بر حافظه‌ی چت‌بات شود. در‌صورت تمایل، می‌توانید حافظه را به‌طور کامل غیر‌فعال کنید؛ اما این ویژگی به‌طور پیش‌فرض فعال خواهد بود.
OpenAI می‌خواهد از حافظه‌ی ChatGPT برای تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی خودش استفاده کند. در‌حال‌حاضر این قابلیت در مرحله‌ی آزمایشی به‌سر می‌برد و صرفاً برای تعداد محدودی از کاربران در‌دسترس قرار گرفته است.
کد خبر 213021125.569
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیچت جی پی تی
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر