صنعت
اشتراک گذاری خبر:
1402/11/4

نخستین دستگاه‌ تزریق پلاستیک مبتنی بر هوش مصنوعی بومی شد

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سامانه‌ای شده که با استفاده از میزان الگوی مصرف برق تعداد قطعات تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک را محاسبه می‌کند و به سرور ارسال می‌کند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوی آنا، شرکت‌های دانش‌بنیان با تحول در عرصه علم و دانش در رشد و توسعه کشورمان تأثیر زیادی دارند به‌طوری‌که رهبر انقلاب اسلامی همواره بر اهمیت نقش آن‌ها در رونق اقتصادی تأکید داشته و این شرکت‌ها را مؤثرترین مؤلفه‌های تحقق پایدار اقتصاد می‌دانند.
با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان در بازار جهانی جایگاه مناسبی پیدا کرد. با حمایت از تولیدات بومی، استفاده از محصولات داخلی نیز افزایش یافته و به رشد و توسعه شرکت‌ها و اقتصاد کشور کمک بزرگی خواهد شد.
در همین راستا به سراغ یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه «فاوا» رفتیم تا با کاربرد‌های محصول فناورانه این محققان بیشتر آشنا شویم.
حمید سیامکی، مدیر یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درباره محصول فناورانه‌ای که ارائه کرده‌اند، گفت: ما در این شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی نرم‌افزار و سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و هوشمند فعالیت می‌کنیم. محصولی که به تازگی عرضه کرده‌ایم در بحث تشخیص تعداد ضرب تزریق پلاستیک با استفاده از الگوی مصرف برق و مبتنی بر هوش مصنوعی است.
وی در ادامه اظهار کرد: دستگاه‌های تزریق پلاستیک سنتی در حجم و اندازه بزرگ هستند و تولید را انجام می‌دهند. معضلی که در سیستم‌های سنتی وجود دارد این است که مشخص نمی‌شود در روز چقدر قطعه تولید شده است. شمارش این قطعه‌ها به روش دستی یا سنتی مشکل هست و خطا دارد و مدیریتی بر روی آن‌ها نیست.
این فعال حوزه دانش‌بنیان بیان کرد: سامانه‌ای که طراحی کردیم با استفاده از میزان مصرف برق و الگوی مصرف تعداد قطعات تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک را محاسبه می‌کند و از طریق یک وب سرویس داخلی که تولید خودمان است به سرور ارسال می‌کند. در سرور ذخیره‌سازی می‌شود و با استفاده از یک نرم‌افزار مدیریتی داده‌ها استخراج شده و مدیر تولید یا مدیر مجموعه می‌تواند مشاهده کند که در یک ساعت گذشته یا هفته قبل چقدر تولید انجام شده و در چه بازه هایی تولید زیاد یا کم بوده است.
سیامکی درباره مزایا رقابتی این محصول دانش‌بنیان نسبت به رقبای دیگر عنوان کرد: این سامانه اختصاصی است. پیچیدگی ندارد و نمونه‌های داخلی و خارجی آن وجود دارد و خیلی خاص نیست که بگوییم تاکنون طراحی و اجرا نشده است. اما ما چند تکنولوژی را ترکیب کردیم و به صورت یک محصول ارائه کردیم. این محصول بر اساس خواسته کاربران باید تحلیل شده و سامانه‌ای چیده و ترکیب شود، مثلا هوش مصنوعی، سخت‌افزار، سرور و ... استفاده شود تا این سامانه کاری را انجام دهد از این در ترکیب این فناوری‌ها ما تنها تولید کننده محسوب می‌شویم.
کد خبر 110021104.571
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیتزریق پلاستیک
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر