زندگی هوشمند
اشتراک گذاری خبر:
1402/7/19

هوشمندسازی؛ یکی از راهکارهای اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: یکی از اهداف در زمینه هوشمندسازی این است که به صورت سه جانبه (دستگاه های متولی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری) چالش ها را شناسایی کنیم و با استفاده از هوشمندسازی آنها را مهار کنیم، زیرا هوشمندسازی یکی از راهکارها در اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، کنفرانس ظرفیت توسعه هوشمندسازی از سلسله کنفرانس‌های مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات است که امروز (۱۸ مهرماه) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است.
این رویداد با همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکل‌های مرتبط و ۶۰ شرکت توانمند داخلی با شعار «برنامه هفتم توسعه، فرصتی برای توسعه هوشمندسازی» در حال برگزاری است.
علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، اظهار کرد: مبحث هوشمندسازی بسیار مهم و گسترده است و این کنفرانس ظرفیت می تواند دست گرمی برای برگزاری رویدادهای دیگری در این زمینه باشد.
وی، افزود: هوشمندسازی به اتکای تکنیک هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است، اما عموما تعریف آن خودکارسازی فرایندهایی است که طیف وسیعی از فعالیت های ساده و پیچیده را شامل می شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه احکام بسیار خوبی را پیرامون هوشمندسازی پیش بینی کرده ایم که پس از تصویب به اجرا خواهند رسید، البته در این خصوص مقدماتی نیز لازم است و همچنین در این برنامه تمام بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، معدن و سایر بخش ها، رشد اقتصادی برای آنها مشخص شده است و برای تحقق اهداف، موضوع هوشمندسازی، بسیار اهمیت دارد.
انصاری، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف در زمینه هوشمندسازی این است که به صورت سه جانبه (دستگاه های متولی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری) چالش ها را شناسایی کنیم و با استفاده از هوشمندسازی آنها را مهار کنیم، زیرا هوشمندسازی یکی از راهکارها در اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی است.
وی، تاکید کرد: کاهش هزینه، مدیریت هزینه، تسریع در امور و ... از اهداف هوشمندسازی است و بخش خصوصی و مجموعه های توانمند باید راهکارهای خود را اعلام کنند تا به اهداف برسیم.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد: اخیرا در وزارت ارتباطات ساختارها تغییر یافته است و معاونت برنامه ریزی و توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان جدید آن است تا موضوعاتی را دنبال کنیم، هوشمندسازی کاری پر چالش است و کشورهای پیشرفته تا حدودی این مسیر را طی کرده اند و این موضوع در ایران نیازمند سرمایه گذاری و مشارکت در نوسازی و تجهیز زیرساخت ها است.
وی، اضافه کرد: تنظیم گری در حوزه هوشمندسازی بسیار حائز اهمیت است و در زمینه اینترنت اشیا نیز قدم های بزرگی برداشته نشده است.
انصاری در پایان اشاره کرد: در حوزه دانش بنیان آیین نامه خوبی در وزارت ارتباطات داریم و در این آیین نامه چند بخش در حوزه آموزش دیده می شود و دستگاه های مربوطه مکلف هستند در امر تحول دیجیتال، آموزش لازم را ببینند.
کد خبر 109020719.556
مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیهوش مصنوعیدکتر علی اصغر انصاریهوشمند سازی
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر