زندگی هوشمند
اشتراک گذاری خبر:
1402/4/7

استفاده عربستان از هوش مصنوعی و پهپاد برای ارائه خدمات به حجاج

مقامات سعودی اعلام کردند که برای ارائه خدمات بهتر به زائران خانه خدا از هوش مصنوعی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده‌اند.
بنا بر گزارش تسنیم ، مقامات سعودی از اسکوترهای برقی،  پهپادها  و هوش مصنوعی جهت خدمت رسانی به زائران خانه خدا در موسم حج امسال استفاده کردند.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی امروز سه شنبه اعلام کرد که وزارت کشور فناوری  پیشرفته‌ای را برای خدمت‌رسانی به زائران  خانه خدا با استفاده از هوش مصنوعی ارائه کرده است.
 مکه مکرمه امسال با تلاش مشترک وزارت کشور و اداره اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان یک تجربه بی سابقه و یک  حج  هوشمند را ارائه کرد.
این خبرگزاری تاکید کرد که  تلاش‌های زیادی برای ساخت یک شبکه هوشمند که 250 دستگاه شبکه و 1500 دوربین آنالیز هوشمند به آن متصل هستند، برای تنظیم  تردد زائران خانه خدا انجام شده است.
وزارت حمل و نقل عربستان نیز با هدف نظارت بر تمامی مسیرها و هموار بودن اماکن مقدس به منظور تسهیل تردد زائران  خانه خدا از   پهپادها استفاده کرد.
عربستان همچنین اتوبوس‌های برقی خودران را برای خدمت به زائران به کار گرفته است. این اتوبوس‌ها از هوش مصنوعی، دوربین‌ها و حسگرهای اطراف استفاده می‌کنند.
اخیرا سازمان حمل و نقل عربستان سعودی اعلام کرد که  برای دومین سال متوالی، 1000 اسکوتر برقی را برای تسهیل تردد زائران خانه خدا در حج 1402 فراهم کرده است.
نظارت بر شرکت‌های متولی حمل و نقل حجاج بیت الله الحرام در موسم حج امسال مورد تاکید این سازمان قرار گرفته است.
وزارت حج عربستان اعلام کرد که پروژه قطار حرمین شریفین برای بهبود خدمات رسانی به زائران خانه خدا با هزینه بالغ بر 60 میلیارد ریال سعودی اجرایی شده است.
دولت سعودی پروژه بزرگ قطار حرمین شریفین را با هدف تسهیل جابجایی حجاج و عمره گزاران از داخل و خارج عربستان راه اندازی کرده که از زمان راه اندازی تا کنون نقش مهمی در تسریع جابجایی زائران حرمین شریفین داشته است.
زائران خانه خدا امروز سه شنبه در کوه عرفات در نزدیکی مکه مکرمه شروع به اقامه نماز کردند که در این دوره از موسم حج رکورد تعداد زائرانی را که پذیرش  شده‌اند، شکسته خواهد شد.
حجاج نماز ظهر و عصر  را  در عرفات می‌خوانند و  تا غروب آفتاب به عبادت خود ادامه می‌دهند و سپس با فرارسیدن مغرب عازم مزدلفه می‌شوند و شب را در آنجا می مانند  تا سنگ‌های لازم را برای رمی الجمرات جمع کنند.
مرکز ملی هواشناسی  نیز پیش‌بینی کرد که دمای هوا در مکه بین 43 تا 45 درجه در طول روز در فصل حج خواهد بود. مقامات سعودی بسیاری از مراکز درمانی و کلینیک‌های سیار، آمبولانس‌های مجهز  را فراهم و 32 هزار  امدادگر را برای ارائه خدمات به زائران  مستقر کردند و به حجاج  نسبت به  گرما زدگی  هشدار دادند.
«نجود حیدر» مسئول حجاج خارجی وزارت حج عربستان اعلام کرد که عربستان با استفاده از فناوری‌های خنک‌کننده زمین و جاده‌ها و همچنین به کارگیری ابزارهای مختلف برای خنک کردن هوا با افزایش  دما مقابله می‌کند.
پس از آنکه عربستان سعودی اجازه داد مسلمانان امسال بدون محدودیت در تعداد و سن حج را به جای آورند، هزاران زائر از همه ملیت‌ها وارد سرزمین وحی شدند.
دیوان عالی عربستان هفته گذشته اعلام کرد که سه شنبه 27 ژوئن  روز عرفه و چهارشنبه 28 ژوئن اول عید قربان در این کشور است.
وزارت حج و عمره عربستان نیز پیش بینی کرد که تعداد حجاج خانه خدا امسال به 2 میلیون و 300 هزار نفر از بیش از 160 کشور جهان برسد.
«عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد و گفت که  آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش‌بین هستیم.
عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.
سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.
کد خبر 208020407.479
مرکز هوش مصنوعیهوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیحجعربستان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر