کشاورزی
اشتراک گذاری خبر:
1402/5/28

استفاده از هوش مصنوعی برای پرورش گیاهان مقاوم به تغییرات اقلیمی

در حالی که برخی می ترسند هوش مصنوعی منجر به انقراض انسان شود، دو دانشمند کشاورزی کوئینزلند می گویند که این می تواند کلید تغذیه جمعیت رو به رشد سیاره زمین باشد که انتظار می رود تا سال 2050 به 10 میلیارد نفر برسد.
محققان اتحادیه کوئینزلند برای نوآوری کشاورزی و غذا معتقدند که هوش مصنوعی می تواند با توسعه گیاهانی که پایدارتر و سودآورتر هستند، به مقابله با تغییرات آب و هوا و چالش های آفات کمک کند.
لی هیکی، ژنتیک شناس دانشگاه کوئینزلند، گفت که پرورش دهندگان گیاهان با چالش های عمده ای در مورد تغییرات آب و هوایی و بهبود پایداری محصولات برای آینده و همچنین کاهش کودهای نیتروژنی مواجه هستند.
او افزود: «ما هوش مصنوعی را یک فناوری واقعا امیدوارکننده می بینیم که به ما کمک می کند توسعه گیاهان و حیوانات مولدتر و پایدارتر را تسریع کنیم.»
هیکی همچنین گفت: الگوریتم هوش مصنوعی بهترین والدین گیاهی را انتخاب کرد که ژن‌های مقاوم را در طول ژنوم به حداکثر رساند و جالب اینکه والدین ‌آسیب‌پذیر در برابر هر دو بیماری را کنار گذاشت.
پروفسور هیکی گفت که پرورش دهندگان گیاهان و محققان در سراسر جهان در حال جمع آوری میلیاردها  واحد داده هستند که می توانند با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شوند.
این محقق ادامه داد: برای مثال اگر ما بخواهیم ۳۰ ژن مختلف یا بخش هایی از «دی ان ای» در ژنوم را ترکیب کنیم و آنها از ۳۰ گیاه مختلف باشند در این صورت بیش از یک میلیارد روش ممکن برای کنار هم قرار دادن این ۳۰ ژن در یک گونه گیاه وجود دارد.
پروفسور هیکی گفت که فناوری "تکثیر سریع" به پرورش دهندگان این امکان را می دهد که گیاهان را به سرعت رشد دهند - و هوش مصنوعی می تواند به تسریع بیشتر این روند کمک کند.
او گفت که پروژه‌های فعلی با شرکت تحقیق و توسعه غلات در حال بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به تولید سریع گندم و جو مقاوم به بیماری برای شرکت‌های پرورش دهنده در استرالیا هستند.
همچنین امید است که فناوری بتواند در پرورش حیوانات کاربرد داشته باشد.
پروفسور بن هایس، توضیح داد که چگونه هوش مصنوعی می تواند به چهار روش به تبدیل داده ها به غذا کمک کند.
اول، این فناوری می تواند به پرورش دهندگان کمک کند تا تصمیم بگیرند چه ویژگی هایی را هدف قرار دهند. این ممکن است پیش پا افتاده یا کم اهمیت به نظر برسد اما در دوران اخیر این کار پیچیده‌تر شده است زیرا باید درباره اینکه مصرف کننده چه می‌خواهد خیلی فکر کنیم.
میلیون‌ها مصرف‌کننده در سراسر جهان توانسته‌اند با شرکت در یک نظرسنجی در مورد اینکه چقدر به ویژگی‌های مختلف مانند پایداری، کیفیت غذا و تغذیه با هوش مصنوعی برای پردازش پاسخ‌هایشان اهمیت می‌دهند، به آنها کمک می کنند.
ثانیاً، هوش مصنوعی می‌تواند به پرورش دهندگان کمک کند تا بهترین گیاهان را با تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده در مقیاس بزرگ انتخاب کنند.
پروفسور هایس گفت: "شما می توانید از محصولات با انواع مختلف، برای مثال با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین عکس بگیرید... و سپس باید آن تصاویر را پردازش کنید و به چیزی تبدیل کنید که نشانگر این صفت باشد."
هوش مصنوعی همچنین می‌تواند میلیاردها نقطه داده را خرد کند تا به دانشمندان کمک کند تا پیش‌بینی کنند که گونه‌های گیاهی چقدر برای پرورش مناسب هستند.
به گفته دکتر هایس، هوش مصنوعی همچنین در حال تغییر راه و روش برخورد محققان با مساله پرورش گیاهان است.
وی گفت: این تغییر از نگاه به خطوط ژنتیکی منفرد به سمت بررسی یک جمعیت پرورشی به عنوان مجموعه‌ای از اجزای دی ان ای که برای یک خصوصیت خوب هستند در حال انجام است.
کد خبر 207020528.005
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیکشاورزی
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر