کشاورزی
اشتراک گذاری خبر:
1402/4/5

سیستم بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی به کمک هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در نمایشگاه الکامپ عرضه شد

یک شرکت دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه الکامپ موفق به تولید سیستم آبیاری هوشمند شده است که مصرف آب در کشاورزی را بیش از ۴۵ درصد بهینه‌سازی می‌کند.
زهرا ابوشهاب مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویستا صنعت زیست کیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ما در حوزه طراحی و تولید سیستم‌های آبیاری هوشمند و ارائه خدمات در حوزه محیط زیست هوشمند فعالیت می‌کنیم. 
وی در ادامه افزود: شرکت ما از سال ۹۳ با هدف اثرگذاری در حوزه کشاورزی و محیط زیست آغاز به کار کرد. از این رو از همان ابتدا سعی کردیم با بکارگیری علوم مختلف و فناوری‌های نوینی همچون الکترونیک، مکاترونیک و هوش مصنوعی بهترین محصول را در حوزه مدیریت مصرف آب به جامعه عرضه کنیم.
این فعال فناور با اشاره به کاربرد محصول دانش‌بنیان این شرکت توضیح داد: از آنجایی که مهمترین بخش مصرف آب مربوط به حوزه کشاورزی است، مهمترین کاربرد محصول ما نیز مدیریت مصرف آب کشاورزی است و می‌تواند بیش از ۴۵ درصد مصرف آب کشاورزی را بهینه‌سازی کند.
وی در ادامه افزود: این محصول برای کاربر، کشاورز یا چاه‌دار این امکان را فراهم می‌کند که بدون حضور و با کمترین ریسک مصرف حامل‌های انرژی و آب را مدیریت کنند و از این طریق بهره‌وری تولید محصول خود را تا ۲۵ درصد افزایش دهند.
وی با اشاره به مزیت‌های بی‌شمار مدیریت هوشمند مصرف آب گفت: در سال ۹۳ که ما این محصول دانش‌بنیان را ثبت اختراع کردیم چنین تجهیزاتی در کشور وجود نداشت و فقط نوعی کنترلرهای آبیاری وجود داشت که بحث خاموش و روشن شدن شیر برقی ها را به عهده داشت. وگو در حال حاضر این محصول با توجه به پتانسیل‌های زیادی که در بحث کنترل آب دارد، می‌تواند نیاز آبی گونه‌های مختلف گیاهی را از طریق الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص دهد و نیاز آن را در بهترین زمان ممکن برطرف کند.
ابوشهاب در انتها خاطر نشان کرد: این تجهیز نمونه مشابه داخلی ندارد و با توجه به نوسانات قیمت ارز واردات آن انجام نمی‌شود و اگر هم این وارد شود با قیمت‌های بسیار بالا به دست مصرف کننده می‌رسد. از این رو بسیاری از کشاورزان پیشرو به دنبال استفاده از این دستگاه هستند تا علاوه بر کاهش مصرف آب، بهره‌وری محصولات خود را افزایش دهند.
کد خبر 107020405.571
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیکشاورزیالکامپ
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر