اقتصاد و خدمات مالی
اشتراک گذاری خبر:
1402/8/30

رونمایی از دو طرح «نیکای» و «تکنولوژی ویترین مجازی» شرکت ملی انفورماتیک

مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک از رونمایی دو طرح «نیکای» و «تکنولوژی ویترین مجازی» در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این طرح‌ها ما می‌توانیم هوش مصنوعی در حوزه بانکی را به زندگی مردم بیاوریم.
«کمال‌الدین یعقوبی» در گفت‌و‌گو با روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی یکی از اولویت‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود، بر این اساس توسعه و ترویج هوش مصنوعی ماموریتی است که از سوی بانک مرکزی به شرکت ملی انفورماتیک به عنوان متولی فناوری اطلاعات این بانک داده شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: هوش مصنوعی قدمت زیادی در بانک مرکزی دارد اما باتوجه به رسالت بانک مرکزی عمده کارکردهایی که تاکنون داشته، صرف حوزه نظارت، پایش اطلاعات و پایش تنظیم‌گری کل فضای بانکداری کشور شده است.
مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک، افزود: در جهان نیز هوش مصنوعی کاربردهای مختلفی از احراز هویت غیرحضوری و غیره داشته اما مسیری که طی یک سال اخیر در حوزه هوش مصنوعی در جهان رواج پیدا کرده، این بود که هوش مصنوعی به سمت زندگی مردم آمده و مردم به صورت ملموس مزایای آن را درک می‌کنند.
یعقوبی خاطرنشان کرد: در حوزه هوش مصنوعی، شرکت ملی انفورماتیک نیز گام‌هایی را شروع کرده که در این راستا ما یک دستیار بانکی هوشمند به نام «نیکای» را با کمک نیروهای فناور دانشگاهی تهیه کردیم و امروز به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تاکید کرد: «نیکای» دستیار هوشمند بانکی، این امکان این را فراهم می‌کند که به کمک مدل‌های زبان بزرگ که مبتنی بر شبکه عصبی هستند و ترکیب آن‌ها با ای‌اس‌آر و تی‌تی‌اس بتواند کاری کند که ما بتوانیم کاملا با کاربری صحبت کنیم و آن هم به جای اینکه متنی را تایپ کند با ما صحبت کند، که قطعا این امر می‌تواند در بانک‌های مختلف و در حوزه‌های اطلاع‌رسانی بسیار کمک‌کننده باشد.
یعقوبی با بیان اینکه «نیکای» امروز آماده ارایه است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف «نیکای» این است که بتواند بخش سئوالات متداولی که در سایت‌های بانکی هستند را بگیرد و ما بتوانیم این موضوع را هوشمندتر کنیم.
مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک، گفت: یکی از مزایای نیکای در مقایسه با مابقی مدل‌های مشابه بین‌المللی این است که می‌تواند با اطلاعات رسمی بانک مرکزی تغذیه شود و در ادامه «نیکای» از طریق شبکه بانکی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در درگاه‌های اطلاع‌رسانی بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک در دسترس خواهد بود؛ به‌طور کلی این موضوع کمک خواهد کرد که مردم بتوانند از اطلاعات مورد تایید شبکه بانکی در لحظه آگاه شوند تا ضمن افزایش دانش خود، اطلاعات مختلفی را درخصوص قوانین و مقررات بانکی روز مثل نرخ بهره و غیره را داشته باشند.
یعقوبی همچنین از رونمایی تکنولوژی ویترین مجازی در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خبر داد و گفت: ویترین مجازی در واقع امکان تصویرسازی است که ما بتوانیم تصویر یک فرد را در جای دیگری نشان بدهیم که این ویترین هم در نمایشگاه امروز رونمایی می‌شود و فکر می‌کنیم مشابه آنچه که در نمایشگاه بین‌المللی تاکنون مشاهده شده بود زودتر در ایران مشاهده شده است.
وی تاکید کرد: ما سعی خواهیم کرد سیستم ویترین مجازی که امروز رونمایی می‌شود را به نیکای متصل کنیم و در آینده نه چندان دور، با تصاویری از یک انسان مواجه خواهیم شد که کاملا طبیعی همانند یک انسان واقعی سئوالات بانکی ما را پاسخ خواهد داد؛ فکر می‌کنم این گام مهمی برای شروع در راستای اینکه ما بتوانیم هوش مصنوعی در حوزه بانکی را به زندگی مردم بیاورم، خواهد بود.
کد خبر 105020830.679
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیانفورماتیک
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر