هوا و فضا
اشتراک گذاری خبر:
1402/8/27

استفاده از هوش مصنوعی برای تولید اکسیژن در مریخ

محققان چینی یک ربات شیمیدان با هوش مصنوعی ساخته اند که می تواند اکسیژن را از آب در مریخ استخراج کند. این ربات از مواد یافت شده در سیاره سرخ برای تولید کاتالیزورهایی استفاده می کند که آب را تجزیه کرده و اکسیژن آزاد می کند. این ایده می‌تواند مکمل فناوری‌های تولید اکسیژن موجود باشد یا منجر به توسعه کاتالیزورهای دیگری شود که قادر به سنتز منابع مفید در مریخ هستند.
این مطالعه که در Nature Synthesis1 منتشر شد، توسط جون جیانگ در دانشگاه علم و فناوری چین در هفی رهبری شد. جیانگ و تیمش از یک ماشین متحرک به اندازه یک یخچال با یک بازوی روباتیک برای تجزیه و تحلیل پنج شهاب سنگی استفاده کردند که یا از مریخ آمده بودند یا روی زمین جمع آوری شده بودند اما از سطح مریخ تقلید می کردند. هدف این تیم بررسی این بود که آیا دستگاه می‌تواند کاتالیزورهای مفیدی را از مواد تولید کند.
جیانگ می‌گوید: «ما یک سیستم هوش مصنوعی روباتیک ایجاد کرده‌ایم که مغز شیمی دارد. ما فکر می کنیم که دستگاه ما می تواند از ترکیبات موجود در سنگ معدن مریخ بدون هدایت انسان استفاده کند.»
اگر بتوان در مریخ کاتالیزوری ساخت که بتواند از آب اکسیژن تولید کند، نیاز به ماموریت‌هایی برای حمل چنین کاتالیزوری از زمین را برطرف می‌کند. جیانگ می‌گوید که به ازای هر متر مربع از مواد مریخی، سیستم گروه او می‌تواند نزدیک به 60 گرم اکسیژن در ساعت تولید کند که به طور بالقوه نیاز فضانوردان در ماموریت‌های آینده به سیاره را برای حمل اکسیژن از زمین برای استفاده در هنگام رسیدن به سیاره از بین می‌برد.
جیانگ اشاره می‌کند که شیمیدان رباتیک گروهش می‌تواند برای تولید کاتالیزورهای مفید دیگری در مریخ نیز برای فرآیندهایی مانند بارور کردن گیاهان استفاده شود. او می گوید: «مواد شیمیایی مختلفی می تواند توسط این ربات ساخته شود. و مریخ تنها جایی نیست که می تواند از آن استفاده کند. »
کوپر می‌گوید:« استفاده از هوش مصنوعی برای سنتز مواد مفید به این روش، حوزه جدیدی از تحقیقات است که کاربردهایی فراتر از سفرهای فضایی دارد.این یک روش نوظهور برای استفاده از هوش مصنوعی است که به طور گسترده‌تری برای همه انواع شیمی قابل استفاده است، نه فقط برای کاتالیز و تولید اکسیژن»
کد خبر 204020827.035

 
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمریخهوا و فضا
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر