هوا و فضا
اشتراک گذاری خبر:
1402/6/13

اولین ماهواره مجهز به هوش مصنوعی چین پرتاب شد

یک شرکت چینی با هدف نهایی ساخت یک سفینه فضایی خودمختار ، ماهواره ای را به فضا پرتاب کرده است که در هسته خود هوش مصنوعی قدرتمندی دارد.
واحد پردازش هوشمند داخلی ماهواره WJ-1A (سرواژه WonderJourney-1A) به عنوان پلتفرم هوش مصنوعی استرینگ اج (String Edge) شناخته می‌شود.
String با سیستم عامل هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، مشاهده و پردازش در زمان واقعی را بدون ارسال داده ها به زمین امکان پذیر می کند.
استفاده از هوش مصنوعی در ماهواره‌ها می‌تواند استقلال ماهواره، سازگاری با شرایط متغیر و توانایی پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها را در زمان واقعی افزایش دهد و به مشاهدات دقیق‌تر و کمک به پاسخ‌های اضطراری کمک کند.
این نوآوری فرصت‌های جدیدی را برای اکتشاف فضا، ارتباطات، تحقیقات علمی و کاربردهای عملی مانند اتصال خودروهای هوشمند و پهپاد، بهبود پیش‌بینی آب و هوا و هشدار و نظارت بر بلایای طبیعی باز می‌کند. وجود «دستیار هوش مصنوعی» در فضا به سیستم اجازه می‌دهد تا بدون ارسال مقادیر انبوه داده به زمین، به طور مداوم یاد بگیرد.
این موشک همچنین برای رصد زمین، خدمت به منابع طبیعی، کشاورزی، جنگلداری، شهر هوشمند و کاهش بلایا استفاده خواهد شد.
پلتفرم هوش مصنوعی String Edge به عنوان مغز ماهواره عمل می‌کند و امکان مشاهده و پردازش بی‌درنگ را فراهم می‌کند. به طور سنتی، داده ها باید برای تجزیه و تحلیل و دستورالعمل ها به یک مرکز کنترل زمینی ارسال شوند. چن توضیح داد اما WJ-1A می‌تواند با آن کنار بیاید.
WJ-1A مجهز به دوربین‌های با وضوح بالا، مادون قرمز نزدیک و پانوراما VR است که امکان انجام وظایف مختلف پردازش تصویر را فراهم می‌کند. این دستگاه همچنین قادر به شناسایی هدف، فشرده سازی بی اتلاف و پاکسازی داده ها است.
در مقایسه با ماهواره های سنتی، این ماهواره می تواند 3861 مایل (10000 کیلومتر مربع) را تجزیه و تحلیل کند و اجسام را تنها در چند ساعت ردیابی کند که تقریباً 180 روز طول می کشد. این ماهواره به عملکردهای ارتباطی مجهز شده و در حال به روز رسانی است تا به یک دستیار هوش مصنوعی در فضا تبدیل شود. کاربران زمینی می توانند مانند ChatGPT با آن صحبت کنند.
چن اعلام کرد که "WonderJourney" صورت فلکی خود را تا پایان سال 2024 با همکاری شرکای خود به 20 ماهواره گسترش خواهد داد تا پوشش و کارایی ارتباط را بهبود بخشد.
کد خبر 204020613.024
مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیهوش مصنوعیچینموشک
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر