هوا و فضا
اشتراک گذاری خبر:
1402/5/29

این ربات انسان‌نما می‌تواند بهتر از هر خلبانی یک هواپیما را هدایت کند

محققان مؤسسه علوم و فناوری‌های پیشرفته کره از ساخت یک ربات مجهز به هوش مصنوعی به نام Pibot خبر داده‌اند که می‌تواند تنها پس از چند کلیک برای هدایت هر نوع هواپیمایی آماده شود. به گفته آن‌ها، حافظهٔ ربات Pibot آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند تمام نمودارهای ناوبری Jeppesen را به‌خاطر بسپارد؛ کاری که برای یک انسان غیرممکن است.
فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک طی چند سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته و توانسته‌اند به نقطه‌ای برسند که باعث نگرانی برخی افراد نسبت به جایگزینی آن‌ها با AI شوند.
با این وجود، این موضوع که ربات‌ها بتوانند رانندگی خودرو یا حتی هدایت یک هواپیمای جنگنده را برعهده بگیرند، همچنان دور از ذهن بوده و بیشتر در فیلم‌های علمی تخیلی شاهد آن خواهیم بود؛ البته تا به امروز!
به‌تازگی تیمی از محققان مؤسسه علوم و فناوری‌های پیشرفته کره (KAIST) یک ربات انسان‌نما به نام Pibot ساخته‌اند که می‌تواند بدون نیاز به انجام هرگونه تغییر در کابین خلبان، هدایت یک جت را برعهده بگیرد.
ربات Pibot به لطف دوربین چشم حشره‌ای خود می‌تواند حتی در سخت‌ترین شرایط نیز کنترل هواپیما را برعهده گرفته و ارتفاع را حفظ کند. دوربین‌های خارجی این ربات نیز اطمینان حاصل می‌کنند که آمارهای حیاتی مربوط به جت تحت کنترل نیز به صورت کامل و دقیق ردیابی می‌شوند.
نکته جالب آن است که این ربات به جای بررسی و حفظ کردن یک کتابچه راهنمای چاپ شده، می‌تواند به‌سادگی اسناد مختلف مربوط به هواپیما‌ها را با کمک مدل‌های زبانی بزرگ درک کند.
به عبارت ساده‌تر، این ربات نیاز به آموزش خاصی نداشته و به ادعای سازندگان آن، حتی می‌تواند در موقعیت‌های اضطراری بسیار سریع‌تر از یک خلبان انسانی به وضعیت موجود پاسخ دهد.
ربات Pibot به فناوری‌های جدید دنیای رباتیک نیز مجهز شده و می‌تواند حتی هنگام لرزش‌های بسیار شدید کابین، بازوها و انگشتان خود را حرکت داده و مانند ماهرترین خلبان‌های انسانی با ابزارهای پیرامون خود تعامل برقرار کند.
بر اساس اعلام تیم KAIST، حافظه ربات Pibot آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند تمام نمودارهای ناوبری هوانوردی Jeppesen در سراسر جهان را به خاطر بسپارد، کاری که برای یک خلبان غیرممکن به نظر می‌رسد.
تیم KAIST همچنین مدعی شده که ربات Pibot در زمینه هدایت هواپیما‌های مختلف هیچ محدودیتی نداشته و فقط با چند کلیک و انتخاب نوع هواپیما، می‌تواند برای هدایت آن کاملاً آماده شود.
برای آموزش دستورالعمل‌های خلبانی به ربات Pibot، محققان از چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT کمک گرفته‌اند. گرچه ChatGPT در این زمینه کمک شایانی به آن‌ها کرده است، اما محققان در حال توسعه یک مدل زبانی بزرگ (LLM) جدید و اختصاصی برای Pibot هستند.
به گفته آن‌ها، این ربات در آینده نزدیک می‌تواند در محیط‌های خطرناکی که برای انسان مناسب نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.
گرچه ربات Pibot تا به این لحظه در شبیه‌سازهای پرواز مورد بررسی قرار گرفته، اما تیم توسعه‌دهنده آن به دنبال همکاری با شرکت ایرباس است تا در نهایت Pibot را در یک هواپیمای الکتریکی جدید این شرکت مورد آزمایش قرار دهد.
کد خبر 204020529.557

 
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیرباتخلبان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر