هوا و فضا
اشتراک گذاری خبر:
1402/5/29

کاهش پیامد گرمایش جهانی ناشی از پروازها توسط هوش مصنوعی

گوگل می گوید پیشرفت بزرگی در هوش مصنوعی ایجاد کرده است که می تواند تاثیرات آب و هوایی ناشی از پرواز را به طور چشمگیری کاهش دهد.
این شرکت با یک شرکت هواپیمایی و ارائه دهنده داده برای ساخت یک سیستم هوشمند مصنوعی جدید همکاری کرد که به دنبال کاهش مقدار پس دمه تولید شده توسط هواپیماها است.
پس دمه خطوط بلند و سفیدی هستند که در پشت هواپیما ظاهر می شوند و گاهی اوقات می توانند آسمان را ابری جلوه دهند. آنها زمانی تشکیل می شوند که دوده از اگزوز هواپیماها به یخ تبدیل می شود - و وقتی با هم ادغام می شوند، گرما را در جو به دام می اندازند و زمین را گرم می کنند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از یک سوم تاثیر گرمایش زمین ناشی از پرواز را بر عهده دارند.
با این حال، اگر هواپیماها بتوانند از پرواز در مناطقی کهپس دمه ایجاد می کنند اجتناب کنند، میزان گرم شدن زمین را کاهش خواهند داد. اگر بتوان جلوی ابرهای ساخته شده توسط انسان را گرفت، می توان اثرات گرمایش آنها را کاهش داد.
در تلاش برای انجام این کار، محققان گوگل تصاویر ماهواره‌ای، آب‌وهوا و داده‌های مسیر پرواز را جمع‌آوری کردند و آن‌ها را به یک سیستم هوش مصنوعی وارد کردند. سپس از آن برای ایجاد مسیرهایی برای خلبانان استفاده شد که از ایجاد پس دمه ها اجتناب می کردند.
به گفته گوگل، خلبانان آمریکن پس از آن حدود 70 پرواز آزمایشی را در یک دوره شش ماهه انجام دادند که این مسیرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را دنبال کردند. محققان سپس تصاویر ماهواره ای را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که پس دمه تولید شده تا 54 درصد کاهش یافته است.
گوگل گفت: «گوگل گفت: «این نخستین گواه است که پروازهای تجاری قطعا می‌توانند از تولید این پس‌دمه پرهیز کنند و در نتیجه، اثر آب‌وهوایی آنها را کاهش دهند. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که این پروازها 2 درصد سوخت اضافی سوزانده اند، اگرچه گوگل پیشنهاد کرده است که پروازها می توانند دل به خواه انتخاب شوند.»
گوگل در اطلاعیه خود اعلام کرد که "در سراسر صنعت هوانوردی کار می کند تا از هوش مصنوعی برای تحقق اجتناب ازتولید پس دمه  در سال های آینده استفاده کند". این شرکت می‌گوید که این پتانسیل را دارد که یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر برای کاهش تأثیرات پروازها بر  آب و هوا باشد.
اما امروزه خطوط هوایی برای اثری که روی آب‌وهوا می‌گذارند جریمه نمی‌شوند همچنین هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها از مسیرهایی که منجر به کاهش گرمایش جهان می‌شود، استفاده کنند.
کد خبر 204020529.404
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیگرمایش زمین
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر