سلامت و تغذیه
اشتراک گذاری خبر:
1403/1/18

FDA آمریکا برای اولین‌بار به یک هوش مصنوعی برای تشخیص سپسیس تأییدیه داد

سپسیس زمانی اتفاق می‌افتد که بدن واکنش شدیدی به عفونت نشان می‌دهد و تشخیص آن نیز بسیار دشوار است.

شرکت آمریکایی Prenosis به‌تازگی اعلام کرد که نرم‌افزار هوش مصنوعی آن برای تشخیص التهاب سپسیس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است. سپسیس یا سپتیسمی (Septicemia) زمانی اتفاق می‌افتد که بدن واکنش شدیدی به عفونت نشان می‌دهد و تشخیص آن نیز بسیار دشوار است.

براساس اعلام رسمی شرکت Prenosis، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی تشخیص سپسیس مجوز دِنوو (De Novo) سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرد؛ مجوز دنوو بدان معناست که این آژانس قبلاً ابزار مشابهی را تأیید نکرده است.

سپسیس زمانی رخ می‌دهد که بدن به یک عفونت واکنش شدیدی نشان می‌دهد و اغلب نیز کشنده است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سالانه بیش از 350 هزار بزرگسال مبتلا به سپسیس در طول بستری‌شدن در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. تشخیص سپسیس بسیار سخت است، از سویی نیز تشخیص دیرهنگام این التهاب، می‌تواند باعث وخیم‌تر‌شدن حال بیمار شود.

نرم‌افزار شرکت Prenosis که Sepsis ImmunoScore نام دارد از 22 پارامتر مختلف مانند دما، ضربان قلب و تعداد سلول‌ها برای کمک به پزشکان برای ارزیابی میزان خطر سپسیس در بیمار استفاده می‌کند. به‌طور معمول پزشکان و پرستاران باید هر یک از این پارامترها را به صورت جداگانه کنترل کنند. اما ابزار Prenosis با کمک هوش مصنوعی تمام آن پارامترها را به‌طور همزمان ارزیابی می‌کند. نرم‌افزار Prenosis برپایه پلتفرم Immunix با مجموعه داده‌ بیش از 100 هزار نمونه خون از 25 هزار بیمار مختلف ساخته شده است.

به گفته ی دیجیاتو ، درحالی که Prenosis اولین شرکتی است که تأییدیه FDA را برای ابزار تشخیصی سپسیس دریافت کرده است، اما چندین سازمان ابزار و راهکارهای مشابهی نیز ساخته‌اند. به عنوان مثال، دانشگاه جان هاپکینز یک سیستم هوش مصنوعی ساخته است که هدف آن تشخیص سریع‌تر علائم سپسیس است. مدل هوش مصنوعی این دانشگاه به‌طور میانگین شش ساعت زودتر از روش‌های سنتی، سپسیس را تشخیص می‌دهد.

کد خبر 201030118.560

هوش مصنوعيمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیسپسیساف دی ای
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر